ХАБАРИ ДОҒ
Душанбе, Сен 25 2017


Мудернистони исломии азиз, ки аз номи Ислом дурӯғ мегӯед, оё аз Аллоҳ наметарсед? Аз баробарҳуқуқии зан дар Ислом мегӯед, занеро ҳимоя мекунед, ки дар донишгоҳҳо хонад, бозорнишин бошад? Латтаи арабии охундӣ ба сар дошта бошад бас? Чаро аз Худо наметарсед??? Агар баробарҳуқуқ бошад, чаро дар дунёю охират баробар намегиред? Чаро дар намози ҷумъа паҳлӯтон намемонед? Чаро имом намекунеду иқтидо намекунед? Чаро дар ҷаноза паҳлӯтон нест? Рӯтона сиёҳ накунед! Зан дар Ислом бо мард баробарҳуқуқ нест. Агар муслима аст, на ҳаққи хондан дораду на бозорнишинӣ. Латтаҳои сиёҳи шумо ҳамун тампакси тозию охунд аст, динӣ не, сиёсӣ аст. Президент ва ҳукумати Тоҷикистон вазифадоранд, ки барои амнияти ҷомеаи исломии Тоҷикистон латтаҳои сиёҳи сиёсии шуморо аз саратон бигиранд!!!

Ҳуқуқи зан, яъне чӣ?
Вақте "ҳуқуқ" мегӯем, чаро рост намегӯем? Метавонед, ки дар масҷиди худ занеро имом интихоб кунеду аз пасаш намоз гузоред? Ин ҳам ҳуқуқи зан чун инсон аст-ку?!
Чунин ҳуқуқ (аз мард пеш гузаштан)-ро Ислом ба зан надодааст. Баробарҳуқуқӣ, институтхонию корвоншинию туркияравиро низ. Агар зан ҳуқуқи имоматӣ дар намози мардонро надорад, пас чӣ фарқ аст, ки сурх пӯшад, ё сиёҳ. Ин бозии сиёсӣ аст, на мазҳабӣ.


Сафват Бурҳонов,
Одесса, Украина

Ҷумъа, Сен 22 2017


Ин намод с.2013 аз гӯристони Чилтанбобои баландии Ӯртабузи ноҳияи Фархор, дар вақти кандани гӯри фавтида-Шокиров А., аз жарфии 2 метр ба даст омадааст. Бозёфтҳои солҳои охири бостоншиносӣ, дар ин мавзеъ ба он далолат менамоянд,  ки Уртабуз дар худ таърихи қадимтарини моро ниҳон дорад ва интизори омӯзиши ҷиддӣ аст. Вожаи Ӯртабуз аз решаи Ури авестоӣ-баланд ва Буз-бузург буда, баландии бузургро ифода мекунад. Намод (нишон) 52х50 см андоза ва 5 кг вазн дорад. Сангтароши Фархорӣ бо санъати баланд, дар санги 50 см борагӣ дошта, чилипо-салиби мураббаи 21 ба 21 см андоза доштаро буридааст. Намод ба ҳазораҳои 3 ва 2-и пеш аз милод нисбат дорад. Он намунаи рамзи нажодӣ ва давлати ин диёр аст. Азбаски дар ин давра давлати Каёниён дар Бохтари бузург вуҷуд дошт ва ин ҷо бахши Ориён Виҷ меҳисобид ва дини зардуштӣ, ки тамоюли офтобпарастӣ дорад, ин намод сумбули давлати Каёниён ва ё давлати дар он замони дар ин бахш буда бошад. Намод бозёфти нодир ва ягона буда, қадимият, ориёӣ, кишоварз ва соҳибдавлат будани мардуми ин диёрро тасдиқ менамояд. Ҳоло пешниҳод менамоем, ки ин бозёфти нодир намоди ноҳия интихоб шавад ва дар осорхона барои он ҷои ифтихорӣ ҷудо намоянд. Намод дар шакли салиби чиликӣ тасвир шудааст ва он яке аз сумбулҳои қадимтарини ифодаи коинот аст. Хат буриш ва ба 4 бахш тақсим шудан, маънои 4 унсур-Замин, Об, Оташ ва Ҳаво, 4 тарафи олам ва ҳамбастагии онҳоро ифода менамояд.

Доктори илми бостоншиносӣ Юсуфшоҳ Яъкубов
Декани факултети таърихи ДМ Раҳмоналӣ Шарифов


 

Панҷшанбе, Сен 21 2017


Аз 16 то 20.09.2017 дар Душанбе-пойтахти Тоҷикистон 2-умин Фестивали байнулмилалии Филмҳои кӯтоҳ «Навсоз-2017» баргузор гардид. Фестивали мазкур дар пасманзари 80-солагии Артисти халқии СССР Ҳошим Гадоев ва Соли Ҷавонон гузашт, ки дар он беш аз 24 филм аз Қазоқистону Қирғизистон, Ӯзбакистону Афғонистон, Русияву Мисри Аараб ва Тоҷикистон миёни ҳам сабқат карданд.
Филми «Ҳолат»-истеҳсоли Тоҷикистон беҳтарин филм ва Абдукарим Машрабов беҳтарин актер дониста шуданд. Аммо Гран-При ё худ Шоҳҷоизаи Навсоз насиби филми «Бозгашти Эркин»-истеҳсоли Русия гардид.
Ҳамзамон режиссери ҷавони эронӣ, хонум Фарноз Аминӣ (филми «Буриш») сазовори ҷоизаи вежаи сардовари ҳакамот барои «интихоби мавзуъи муосир» шуд.
Сардабири газетаи мардумии СССР, Сайёфи Мизроб ба ҳайси довари ин озмун 4 рӯз кор кард ва Гран-Приро маҳз ӯ ба коргардони филми «Бозгашти Эркин»-Мария Гускова супорид.
Фестивалро гурӯҳи ҷавонони ташаббускор ва ҳаводорони синамои миллӣ таҳти сарварии Муҳибназар Холназаров таъсис ва пешкаши мухлисони филмсозӣ карданд, ки хеле ҷолибу диданӣ буд. Шиори «Навсоз» шиори газетаи СССР гашт, яъне «Мо Метавонем!». Ва ин ҷавонон воқеан ҳам тавонистанд, ки ҳалолашон бод!

Ҷумъа, Сен 15 2017

Бостоншиноси тоҷик, сарвари Пойгоҳи бостоншиносии Саразми Панҷакент Абдурауф Раззоқов китоби “Бозёфти муҷассамаи Шоҳи Суғдӣ”-ро пешкаши хонандагон кард.
Дар китоби мазкур дар бораи бозёфти муҷассамаи Шоҳи Суғдӣ, ки таърихи аввали асри миёнаи халқи тоҷик (асрҳои V-VIII-и мелодӣ)-ро дар бар мегирад, гуфта шудааст. Чӣ гунае, ки муаллиф менависад, “ин бозёфт дар таърихи суғдшиносӣ собит сохт, ки ниёгони мо – суғдиён ҳанӯз 1400-1500 сол қабл соҳибдавлат буда, шоҳони хешро ба таври раъйпурсии умумихалқӣ интихоб менамудаанд”.

Бознашр аз сомонаи “Фараж”

Чоршанбе, Сен 06 2017


Устои Тоҷик Алиҷон Бобошарифов муҷассамаи Талабшо Шейхов ва хирси ӯро, ки Маша ном дошта солҳои тӯлонӣ рамзи пойхати Тоҷикистон буд, бунёд намудааст. Ин муҷассамаи таърихиро ширкати «iamdifferent» барои пос доштани хотираи эшону хирсаш ва таърихи Душанбе фармоиш ва маблағгузорӣ кардааст. Муҷассамаи бобо ва хирси ӯ дар арафаи Рӯзи Истиқлолияти давлатӣ дар назди мағозаи ин ширкат дар хиёбони Рӯдакӣ гузошта хоҳад шуд.

СССР


Душанбе, Авг 21 2017

Хондам ва шунидам, ки имрӯз адибони мо ба ҷои тарбияи маънавӣ кардани мардум даст ба гиребони якдигар задаанд. Ҳамдигариро мухолифин-оппозитсия мехонанд. Чи дардест дар рӯзгори Тоҷик? Наход Тоҷик тамоми умр худро ба шимолию ҷанубӣ, помирию хатлонӣ, босмачию сурх, юрчику вовчик, наҳзатию коммунист, мухолифу дӯст  ҷудо кунад? Пас аз сари устод Турсунзода ва номардона аз вазифа барканор шудани Мӯъмин Қаноат обрӯ ва нуфузи ин ташкилоти эҷодӣ поин рафт. Аммо имрӯз нуфузи бузургтарин ташкилоти эҷодии ҷумҳурӣ беш аз пеш коста шуд. Пойи тахт ором бошад ҷумҳурӣ ором аст. Лиҳозо, аз тамоми ташкилотҳои эҷодӣ хоҳиш дорам, ба манфиати давлату миллат, халқи дар тӯли таърих ҷафокашидаи Тоҷик кор кунанд. Ростӣ, имрӯз шаҳрдори ҷавон-Рустами Эмомалӣ тавонист барои кору фаъолияти шумо ва истироҳати фарзандонатон дар Душанбе тамоми шароитҳоро омода созад. Пас, биёед шукри истиқлол намуда, на дар сухан, балки амалан ваҳдатсолорӣ намоем. Ваҳдат бошад, дигар масъалаҳо худ ба худ ҳал мешавад.

Рӯдакӣ узви ИНТ набуд
…1 рафиқамро, ки аз сафи ИНТ рондаанд, гуфтам, «аз устод Рӯдакӣ то Ҳайрат билети нависандагон надоштанд, пас чаро зиқ мешавӣ? Рӯдакивор навиштан гир!». Зиндагӣ дарё нест. Инсон ба меҳрубонӣ ниёз дорад. Дӯстам солиёни зиёдест омӯзгори фанни таърих аст, аммо имрӯз дар нимароҳи тақдир асту намедонад Давлати Шӯравиро хуб гӯяд, ё бад. Ҳаракати босмачигариро сиёҳ гӯяд, ё сафед, ҳизби коммунистро созанда гӯед, ё харобкор. Дар ин масъала ИНТ боз пешсафиро ба даст гирифту яке дигареро оппозитсия мехонад. Хатои авомро бахшидан мумкин, аммо чӣ метавон кард агар «нодоние доно кунад» (таъбири устод Лоиқ). Биёед, ба хотири ривоҷи адабиёт кинаю адоват, баҳсу мунозираи бесудро 1 сӯ гузореду шеъри воло, повести хонданӣ, роману ҳикоя нависед. Муҳити адабии Турсунзодаро аз нав зинда намоед. Байни мардум равед, бо одамон мулоқот кунед, чунки чеҳраи шумо худ тарбия аст. Замона тағир ёфт. Зиндагӣ бо маҷрои тезтар меравад. Дар ин ҷаҳони олудаи дард, кулфат, ривоҷ ва равнақи радикализм, экстремизм, терроризм бояд беш аз ҳарвақта сарҷамъ бошем. Тоҷикро кӣ бештар сарҷамъ мекунад? Албатта пеш аз ҳама ташкилотҳои эҷодӣ. Халқи адабпарвари мо адибпарвар асту ба сухани адиб рост ё дурӯғ, бовар мекунад. Ҳамин боваркунониҳо дар солҳои 1930 чандин адибро равонаи зиндон кард ва нависандаи боистеъдод Алӣ Хуш қатл шуд. Ман ҳаққи ба адибон насиҳат кардан надорам, аммо чун хонандаи доимии эҷодиёти Низом Қосим, Ато Мирхоҷа, Рустам Ваҳҳоб, Ҳ.Нозирӣ бетараф ҳам буда наметавонам. Сарҷамъ бошед! Гузаштаро фаромӯш кунед! Президенти кишвар, мӯҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба хотири наҷоти Миллат ҳама чиро бахшид, пас чаро шумо ҳамдигарро намебахшед?


Холмурод Сафарзода,
Узви ИЖТ, ш.Панҷакент

саҳ 62 аз 83

Китобҳо

Flag Counter